reede, 6. detsember 2013

30.Pane sõna kas osastavasse või omastavasse!Mõtle!

1. Kõndisime kiiresti läbi (pime park)  ja siis üle (uus sild) , kuni jõudsime (hotell)  juurde.
2. Postkontor asub (see suur väljak)  ääres (kohvik)  kõrval.
3. Tööle jõudes märkasin, et olin (telefon)  ja (kabinet, võti)  maha unustanud.
4. Kass astus ettevaatlikult veel (üks samm)  ja jäi siis seisma.
5. (Andekas kondiiter)  premeeriti reisiga kuulsasse Prantsuse šokolaadikohvikusse.
6. Sisekujundaja soovitas osta elutuppa (kollane diivan)  ja (väike rohekas vaip) .
7. Sellise seeliku jaoks tuleb osta kaks (meeter)  (triibuline villane riie) .
8. Ma ei tunne ühtegi (kuulus laulja)  ega (kunstnik) .
9. Direktor kõnnib närviliselt mööda (pikk koridor)  ja vaatab (kell) .
10. (Kolmas korrus)  aknast võib näha lillekioskit ja bussipeatust.
11. Arst kontrollis patsiendi (süda)  ja mõõtis (vererõhk) .

29.Pane sõna ainsusesse osastavasse!

1. Kirja saatmiseks on vaja (ümbrik)  ja (postmark) .
2. Tal oli raske (korralik töökoht)  leida.
3. Loen parajasti (üks kurb jutt) .
4. Ära pane kohvi sisse nii palju (suhkur)  ja (koor) .
5. Lase spetsialistil oma (elektrisüsteem)  kontrollida.
6. Võileivatordi valmistamiseks on vaja (leib) , (majonees) , (kurk)  ja (tuunikala) .
7. Juba kaks päeva kirjutab Juhan (uus artikkel)  siilide talveunest.
8. Selleks tööks jäi mul väga vähe (aeg) .
9. Bussi väljumiseni on jäänud paar (minut) .
10. Artikli kirjutamiseks kulus pool (päev) .
11. Lugesin just (ajaleht) , kui telefon helises.
12. Kohtasin linnas (vana tuttav) .
13. Kui tahate (hea tee) , lisage mustale teele pisut (mesi)  ja väike tükk (sidrun)  või (apelsin) .

28.Pane sõna ainsusesse omastavasse.

1. Kodust lahkudes panen (aken)  kinni ja (uks)  lukku.
2. Sünnipäevaks tellin kohvikust (kringel)  ja (võileivatort) 
3. Kui tunned end halvasti, mine kindlasti (arst)  juurde.
4. Käisin küll poes, aga ikka unustasin (kohv)  ja (pesupulber)  ostmata.
5. (Sünnipäev)  hommikul üllatasid sõbrad mind lillede ja lauluga.
6. Ööklubi Armastus asub (Turg)  tänavas.
7. 1. septembril pidas ülikooli peahoones kõne Eesti (Vabariik)  president.
8. Maja ees seisab (mina, vend)  uus auto.
9. Arsti kabinet asub (koridor)  lõpus.
10. Õnnitleme Juhanit (juubel)  puhul.
11. Ratturid sõitsid ringi ümber järve (kaks)  tunniga.
12. Kunstniku kohta saate rohkem teavet (näitus)  kuraatorilt.

27.Põhikäänte reeglid.[Nimetav,Omastav,Osastav]

PÕHIKÄÄNDED
NIMETAV OMASTAV OSASTAV
NIMETAV KÄÄNE
Kes? – кто? Mis? – что?
Падеж nimetav не имеет падежного окончания. Во множественном числе nimetav имеет вместо окончания признак множественного числа d.
  1. В качестве подлежащего в утвердительной речи.
Tüdruk loeb raamatut.
  1. В качестве обращения.
Ema, tule siia!
  1. С глаголами в повелительном наклонении (не всегда)
Too mulle vihik!
OMASTAV KÄÄNE
Kelle? – кого? чей? чьи? Mille? – чего? чей? чьи?
-a, -e, - i, -u
Представляет собой основу склоняемых слов, к которой присоединяются падежные окончания и признаки при образовании всех падежных форм единственного числа (кроме osastav) и при образовании падежа nimetav множественного числа. Падеж omastav всегда оканчивается на гласную. Правил, регламентирующих её выбор, не существует, хотя есть некоторые закономерности:
·         naine – naise     -NE → -SE
·         tore – toreda (прилагательное на –е, в падеже nimetav два кратких слова)
jahe – jaheda
hõbe – hõbeda
libe – libeda
·         viies – viienda (порядковые числительные)
  1. Принадлежность
Tüdruku kleit on väga ilus. Magamistoa uks on vana.
  1. С послелогом (tagasõna)
Laua peal on raamatud. Kapi taga on vana karp.
  1. С предлогом (eessõna)
Minge üle tänava!
Tee viib läbi metsa!
  1. Если сказуемое выражает законченное действие. На русский язык переводиться совершенным     видом глагола. (что сделает? что сделал?)
Ta joonistas ilusa pildi. Ma sõin võileiva.
На результативность действия могут также указывать ära, läbi, valmis.
Ma tundsin selle noormehe fotol ära. Poiss luges selle raamatu ära. Kas sa oled referaadi juba valmis kirjutanud?
OSASTAV KÄÄNE
Keda? – кого? Mida?чего? что?
- t, - d, - a, -e, -i, -u
d                                                                                                                                                                                 
1.) После сверхдолгих гласных и дифтонгов
Nim                                  Om                              Os
maa                                 maa                            maad
puu                                 puu                             puud
2.) C местоимениями
mind – меня, sind – тебя
3.) В словах
Nim                                  Om                              Os
veri кровь                    vere                              verd
meri море                    mere                              merd
tuli огонь                     tule                               tuld
lumi снег                     lume                             lund
uni сон                         une                               und
t
1.) В словах, которые в omastav единственного числа состоят из трёх или более слогов
Nim                                  Om                              Os
raamat                            raamatu                     raamatut
vihik                              vihiku                        vihikut
kolmas                           kolmanda                  kolmandat
2.) В словах, которые в nimetav состоят из двух слогов и оканчиваются на - е
Nim                                  Om                              Os
pere                                  pere                             peret
tore                                   toreda                         toredat
3.)
Nim                                  Om                              Os
-s                                      -se                               -st
-ne                                    -se                               -st
inimene                        inimese                       inimest
õpilane                         õpilase                        õpilast
harjutus                        harjutuse                     harjutust

4.)  В словах, которые в nimetav оканчиваются на -l, -n, -r, а в omastav в них выпадает один гласный
 Nim                                  Om                              Os
number                           numbri                      numbrit
meeter                            meetri                         meetrit
teater                              teatri                          teatrit
5.)  В словах, которые в nimetav односложны и оканчиваются на -l, -n, -r, -s
Nim                                  Om                              Os
keel                                 keele                        keelt
noor                                noore                       noort
uus                                  uue                          uut

Ø
1.) Слова, которые в nimetav (кроме слов на -е) и в omastav состоят из двух кратких слогов
Nim                                  Om                              Os
ema                                 ema                             ema
isa                                    isa                               isa
onu                                  onu                             onu
tädi                                  tädi                              tädi

 2.) В конце слова – kk, -pp, -tt
Nim                                  Om                              Os
nukk                              nuku                              nukku
kapp                              kapi                               kappi
vatt                                vati                                vatti

3.) слова со сверхдолгими гласными + -k, -p, -t
Nim                                  Om                              Os
köök                               köögi                          kööki
seep                                seebi                          seepi
pliit                                pliidi                           pliiti

4.) С суффиксами -nik, -lik, -stik, которые подвержены чередованию
Nim                                  Om                              Os
kirjanik                            kirjaniku                    kirjanikku
kunstnik                          kunstniku                   kunstnikku
aednik                             aedniku                      aednikku

Osastav используется


1.    С отрицанием
Mul ei ole venda ega õde. Tüdruk ei loe raamatut. Ära too vihikut.
2.    С числительным больше одного.
Tal on kaks koera. Majas on neli trepikoda.
3.    Со словом mitu (несколько)
Klassis on mitu inimest.
4.    Для обозначения незаконченного, продолжающегося действия:
Ma joonistan inimest. – я рисую человека. Ma joonistasin inimese. – Я нарисовала человека.
5.    Со словами pakk, pudel, tass, toos, klaas, liiter, kilo.
Pakk võid, liiter piima, tass kohvi
6.    Дополнение обозначает часть предмета.
Ulata mulle palun suhkrut.
7.    С глаголами, которые требуют падежа osastav:
Armastama
     Kuulama
     Külastama
     Vaatama
     Tänama
     Näitama